True Energy og Radius tester elbilers fleksibilitet

Radius-True-projekt

True Energy og Radius vil frem til december 2020 teste elbilers fleksibilitet i forhold til opladning for at begrænse udbygning af det etablerede elnet. 

Smart grid i stedet for dyre anlægsprojekter

True Energy og elnetselskabet Radius, har indgået aftale om et fælles pilotprojekt. Målet er at teste elbilers evne til at være en pålidelig fleksibel kapacitet i det danske elnet, så man bruger det eksisterende elnet på en smart måde og ud fra eksisterende kapacitet, frem for at forstærke det gennem store anlægsprojekter og budgetter. 

Elbilejere støtter grøn omstilling

Projektet giver samtidig danske elforbrugere mulighed for at bakke op om den grønne omstilling via deres køretøjer.

Pilotprojektet gennemføres som et samarbejde mellem True Energy og Radius, hvor Radius bestiller fleksibilitet, som True Energy leverer, og det involverer efter planen 200-250 elbiler.

Projektet tager udgangspunkt i True Energys app, hvor vi starter og stopper opladningen på de optimale tidspunkter, vi tager ikke strøm ud af batteriet (dvs ikke V2G). Bilejeren sætter desuden en sikkerhedsdistance, så bilen altid lader op til at kunne komme på hospitalet/stationen. Læs mere om de andre features i app'en, der gør intelligent opladning af elbilen nem og brugervenlig.


"Jeg vil gerne være med, hvad gør jeg?"

Vi glæder os til at fortælle meget mere om, hvordan det kommer til at fungere for den enkelte elbilejer. I mellemtiden kan du downloade True Energy's app og begynde at få intelligent opladning. 

=> TILMELD TIL NYHEDER OM PROJEKTET

Elbilejere i Radius netområde

Geografisk set dækker projektet elbilejere i Radius' netområde, som groft sagt dækker hele Nord-øst-Sjælland.

Elbilejere i dette område inviteres til at være med. 

Hvis man er i tvivl, kan man tjekke her, om man bor i Radius' netområde

Hvis du vil vide mere om projektet                                                                          

Charlotte Sand, CEO I True Energy 
cbs@trueenergy.io / Tlf. 31 78 77 30


Du kan læse mere om Radius på deres hjemmeside.

Projektet simulerer belastninger

Projektet tager udgangspunkt i en udfordring, hvor Radius simulerer, at der mangler kapacitet i elnettet, dvs. at der ikke kan leveres tilstrækkelig strøm til at dække forbrugernes behov. Simuleringen dækker en hændelse, der i dag typisk opstår et par gange om året, men kan have vidtrækkende konsekvenser for levering af el til forbrugeren. Med True Energys løsning kan ladning af elbiler automatisk udskydes til tidspunkter, hvor der er lavere netbelastning, uden at bilejerne risikerer, at de står med en halvtom elbil om morgenen. 

Perspektiverne: Billigere og bedre elnet

Jens Fossar Madsen, Direktør Radius Elnet, siger:
”Vi har allerede tariffer, der belønner den form for fleksibilitet, hvor man flytter forbruget væk fra kl 17-20 i vinterhalvåret, hvor nettet er allermest belastet. Med pilotprojektet her tager vi næste skridt, hvor vi analyserer om forbrugsfleksibilitet også kan hjælpe os i helt konkrete situationer, hvor dele af nettet er udsat for fejl, er ude til revision, o. lign. I de situationer er det meget vigtigt, at vi kan regne med forbrugstilpasningen, så vi kan lægge det ind i vores planlægning af vedligehold og udbygning af elnettet. Med dette projekt får vi et billede af, om vi kan få denne form for pålidelighed fra en markedsoperatør via styring af en større mængde elbiler, der er tilsluttet elnettet.”

Charlotte Sand, grundlægger og direktør i True Energy, udtaler:
”Pilotprojektet mellem os og Radius vil hjælpe med at definere elektriske køretøjers plads i Danmarks grønne elnet. Det er superspændende, at en stor og visionær virksomhed som Radius er parat til at afprøve en ny løsning i praksis og dermed få viden om, hvordan True Energys intelligente løsninger kan bruges som et supplement til at sikre stabilitet og samtidig være en både billigere og mere klimavenlig løsning ved blandt andet at flytte spidsbelastning af elnettet til tidspunkter med ledig kapacitet.”


Download app'en nu og få automatisk billigere og mere klimavenlig strøm