FAQ

Find svar på typiske spørgsmål her.
VIndmøllestrøm

Oversigt over emner

Spørgsmål vedr. at blive kunde i True Energy
El-bils spørgsmål
App spørgsmål
Strømmen er gået


 

Spørgsmål vedr. at blive ny kunde i True Energy

Er det besværligt at skifte el-leverandør?

SVAR: Nej, slet ikke. True Energy står for alt det praktiske. Du skal bare udfylde nogle få oplysninger her på hjemmesiden eller i appen, så sørger vi for resten.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg har en timeafregnet el-måler?

SVAR: 2/3 af alle el-målere er allerede timeaflæste – resten skal være det inden udgangen af 2020.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din måler kan afregne per time,så gå til “El-overblik” og find ud af det (login med nemid. Er det første gang du besøger siden, skal du også bruge webaccess kode fra din el-regning).

Kan jeg få strøm fra True Energy, hvis jeg ikke har en timeafregnet el-måler?

SVAR: JA. Så afregner vi bare med den gennemsnitspris, som har været gældende. Du får dermed ikke økonomiske fordele ud af at forskyde dit el-forbrug, men du bidrager stadig til at mindske klimabelastningen, hvis du udskyder dit el-forbrug til de tidspunkter af døgnet, hvor strøm er klimavenligt produceret.
Når din el-måler overgår til timeaflæsning, så vil du automatisk blive afregnet per time.

Jeg har elvarme og/eller solceller – kan jeg så være kunde hos True Energy?

SVAR: JA. Vi får automatisk data om dine reducerede el-afgifter mm, og du fortsætter blot i den nettoafregningsgruppe, du allerede er i.

Jeg har elvarme, hvad gør jeg for at få reduceret elafgift?

SVAR: Du følger blot vejledningen her.

 

El-bils spørgsmål

Jeg har allerede fri el til min el-bil hos for eksempel Clever eller EON. Giver det så mening at blive kunde hos True Energy? 

SVAR: Det korte svar er JA.

Det lidt længere svar er, at Clever og EON ikke er elselskaber. Du betaler derfor stadig et el-selskab for al den strøm, der bliver brugt i din husstand. Aftalen med Clever og Eon er, at du betaler et månedligt abonnement til dem. Clever og EON måler, hvor meget strøm du har brugt til din bil. Bilens strømforbrug ganger de med en gennemsnitspris for el per kWh. Dette beløb sender de til dig, så det fungerer som en refusion af dele af din elregning. Hvis du ved hjælp af True Energys app har udskudt dit el-forbrug til de timer af døgnet, hvor el er billig og klimavenlig, så kan den kWh-pris, du har betalt, faktisk være lavere end den gennemsnitspris, som Clever og EON anvender i udregningen af din refusion. Du tjener differencen.
Så det kan godt betale sig at skifte til True Energy samtidig med, at du køber fri el til din bil hos Clever og EON.

App spørgsmål

Kan man bruger jeres app uden at være kunde? 

SVAR: Ja, det kan man godt. Man skal bare være opmærksom på, at priser for el kun er gældende for True Energys kunder.

Hvordan får jeg app’en?

SVAR: Gå til App Store eller Google Play Store. Søg på True Energy. Download app’en.

Sender I strøm fra mit batteri til el-nettet?

SVAR: Vi sender aldrig strøm fra batteriet ud i el-nettet. Vi starter og stopper kun ladningen.
Det er lidt kompliceret, men forklaring er, at el er svær/dyr at opbevare, derfor er der nogle balanceansvarlige aktører i Danmark, som forudsiger udbud og efterspørgsmål, så de i størst muligt omfang går op. Når disse forudsigelser ikke er helt præcise, så bliver der med kort varsel startet ekstra produktion af strøm (typisk diesel generatorer) eller slukket for produktion af strøm. Ved fx at kunne stoppe opladning af 100 biler samtidig, så kan denne ændring forhindre, at man er nødt til at starte en dieselmotor op for at producere den ekstra strøm. Og omvendt, hvis vi aktiverer opladningen af ellers afventende el-biler, så kan vi med kort varsel aftage en overskudsproduktion af el. Typisk er disse ubalancer kortvarige – måske bare nogle minutter – og derfor er det ekstra fordelagtigt at kunne automatisere start/stop.

SmartCharge, QuickCharge og Big Battery – hvad er sammenhængen?

SVAR: Det er de forskellige principper for optimering af bilens opladning.

  • SmartCharge:
    Din bil oplades automatisk på de tidspunkter af døgnet, hvor el er billigst eller mest klimavenlig, læs mere her. Bilen er færdigopladet til dit ønskede Max og Klartidspunkt.
    SmartCharge vælges for det enkelte ladested, og når det er valgt, så er bilen til rådighed for Big Battery.
  • Big Battery:
    De perioder, hvor din og andres biler indgår i balanceringen af det danske el-net, og du optjener Kabelrabat.
    Bilens opladning tændes og slukkes flere gange i perioder med Big Battery. Bilen er under alle omstændigheder færdigopladet til Klartidspunktet med minimum din Daglig Distance og maximum dit ønskede Max. Læs mere om Big Battery her og Kabelrabat™ her.
    Er der behov for opladning før eller efter Big Battery perioden optimeres det efter dine præferencer i SmartCharge.
  • QuickCharge:
    Bilen bliver ladet op med det samme du sætter ladekablet i. Den lades op til det Max, du har angivet, under Profil / Indstillinger. Bilen indgår ikke i Big Battery.

    • Hvis du vælger QuickCharge fra Status-siden i app’en, så vil bilen i denne ene aktuelle situation blive QuickCharget, uanset hvad der er valgt for ladestedet i øvrigt. Benyt denne funktion, hvis bilen er derhjemme, hvor du har SmartCharge, men netop nu har brug for at lade op hurtigst muligt. Når bilen er fuldt opladet til Max, vil det være din standardindstilling for ladestedet, der igen bestemmer.
    • Hvis du fravælger Automatisk styring under Profil / Indstillinger, vil bilen QuickCharge på alle ladesteder uanset tidligere indstillinger.

Strømmen er gået

Strømmen er gået, hvad gør jeg?

SVAR: Læs mere her